L2A


Een lekker paasontbijt ...
Onze paashazen zorgen weer voor een ontbijt.
Het smaakte heerlijk !!!













Dankuwel!



Haasje, haasje, hupla hop! 
Elektriciteit heeft voor ons geen geheimen meer.
We leerden al een stroomkring bouwen en pasten dit toe op ons paashaasje.

stap 1: De paashaas mooi inkleuren en versieren. (Een leuk werkje!)



stap 2: Ons haasje uitzagen! (Oeps, was toch niet zo gemakkelijk!)









stap 3: Een stroomkring bouwen. (Dat lukte ons prima!)








stap 4: Even testen of het lampje brandt. (Ja, bij iedereen was dat in orde!)




 stap 5: Onze kunstwerkjes bewonderen!!!





Deze maand is het jeugboekenmaand.
Het thema luidt als volgt: Eureka, ik heb het gevonden. Techniek en wetenschap!
De gemeente had in de bibliotheek van Betekom voor ons een activiteit geregeld rond wetenschap. We maakten kennis met allerlei wetenschappelijke proefjes.






 Geluidjes opnemen en afspelen!






 Lichtgevende hoepels.

 Spelen met kubussen die van kleur veranderen!











Buizen die kunnen zingen!




Paashaas, paashaas...wij maakten een mandje!
Kom jij dan eitjes brengen alstublieft?




Thema: Onze tanden
De voorbije week leerden we heel wat over onze tanden.
We gingen op bezoek bij tandarts Frooninckx in Betekom.
Hij leerde ons vooral hoe we onze tanden goed kunnen poetsen en hoe we gaatjes kunnen voorkomen.
Hij liet ons ook zien hoe hij gaatjes vult. 






















We kregen allemaal een tandenborstel. Nu zullen we goed kunnen poetsen!!








In een schimmenspel vertelden we ons eigen tandenverhaaltje.
















Kronkeldiedoe! 
Tijdens Kronkeldiedoe deden we mee aan 15 sportactiviteiten:
                    - steppen, fietsen, steltencross
                    - kruipen door de superkronkel
                    - overleven in jungle door te klimmen, kruipen en sluipen
                    - op de klimmuur klauteren 
                    - jongleren
                      ...











































            

Pakjeslezen? Nooit van gehoord!
In de klas lagen allemaal pakjes waarin een boek zat.
We kozen elk een boekje volgens ons leesniveau: een kuikentje, een eendje, een uiltje of een okapi.
Het kiezen was echt moeilijk, want we konden de boekjes niet zien.
Eén woordje op het pakje hielp ons een beetje.






We waren heel nieuwsgierig. Welk boek zat er in ons pakje?


 Sstt ... stil, we zijn aan 't lezen!







Frank Daenen, een illustrator, op bezoek.
Frank Daenen las ons voor uit het boek 'Het uur bij Tuur'.
Samen maakten we de gekste rijmpje.
En tussendoor zongen we 'Het wippende kippenlied'.
Maar we leerden ook trucjes waarmee je geweldige tekeningen kunt maken, zelfs als je geen goede 'tekenvingers' hebt.


















Kunstenaars nemen ons mee in de wereld van de drukkunst.
In CC Gasthuis te Aarschot leerden kunstenaars van Artforum ons heel wat over de boekdrukkunst.

Eerst bekeken we enkele prenten van dieren (uit de mythologie).

 
We tekenden zelf ook een fantasiedier en verzonnen er een bijpassende naam voor.







Onze tekeningen drukten we met een balpen in een vel foam, rolden er met een verfborstel over en drukten ze af op papier. Helemaal niet zo moeilijk! 











De naam van ons diertje mocht natuurlijk niet ontbreken.
We zetten de letters in spiegelschrift op het balkje.
(Gelukkig hadden we een spiegeltje om te controleren!)
En dan begon het echte drukwerk.

















Echte kunstwerken zijn het geworden.










27 februari: We ontdekken het boek: De gele ballon van Charlotte Dematons

Het boek 'De gele ballon' is een kijkboek. Op elke bladzijde gaan we op zoek naar de gele ballon, een blauwe auto, een fakir op een vliegend tapijt en een boef.










Nadien werken we samen aan onze grote reis van de gele ballon.
Iedereen mag zijn lievelingsplekje tekenen en versieren en zo komen we tot één grote reis.

















26 februari: Vandaag start ons project rond boeken naar aanleiding van de jeugdboekenweek.




We kregen een luchtfoto van onze school met daarop drie kruisjes.
Op die plaatsen was een omslag met een woord verstopt.
Dus gingen we op zoek.
Gevonden!!!



In de klas deden we de omslag open en ontdekten drie woorden: boekentrein, boekenrestaurant en boekensnuffelstoelendans.





 Boekenrestaurant










 Boekensnuffelstoelendans











Zet je feestneus maar op!
Het is bijna carnaval en dat mag je rare gezichten trekken en maken.
Met een ballon maakten wij een gek gezicht.
Maar eerst moesten we die ballon zelf opblazen.








 Oeps, die ballon was blijkbaar weg!


Nog maar eens proberen.


Met allerlei knutselmateriaal maakten we dan de gekste gezichten.











In enkele ballonnen waren ook opdrachten verstopt.
Eerst moesten we de ballon kapot prikken en dan losten we alle opdrachten op.




Daar zit muziek in!
Met een blikje knutselden wij een muziekinstrument.

Steentjes, rijst, knikkers ... zorgden voor een speciaal geluid.





 En nu nog versieren!









 Laat het muziekfeestje nu maar beginnen.









Carnaval: STEM opdracht: Maak een praalwagen maar zorg dat hij kan rijden.
De kinderen zochten het nodige materiaal en knutselden een praalwagen die echt kan rijden.
Na heel wat werk waren er prachtige resultaten.
























Workshop: Boom Boom Whack

Vandaag kwam Jan van de drumschool een ganse dag werken met de boomwhackers.
Boomwhackers zijn gekleurde buizen. Elke buis komt overeen met een bepaalde toon.
Onze klas werkte rond de Boomwhackerbattle.
De kinderen leerden zo starten en stoppen, vraag en antwoord spelen en met dynamiek werken.
De klas was in twee groepen verdeeld en maakte een grote stap in de richting van de andere groep als ze hun nootjes speelden. Zo ontstond ook visueel het 'battle-effect'.
Op het einde van de dag was er een kort optreden voor ouders, grootouders,....
Het was een erg toffe dag!















2 februari: start van de week tegen pesten.  
         
              Aan pesten doen wij niet mee want dat is niet oké!



We lazen enkele situaties over pesten, plagen en ruzie maken.
Telkens gingen we in ons groepje op zoek naar de gepaste oplossing.









Tot slot tekenden we de 4 stippen op onze hand en zongen luidkeels het anti-pestlied mee!




Met de kerstvakantie in zicht maken we het gezellig in de klas.
Samen spelletjes spelen en lekker snoepen!

                              Vrolijke kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar!











Laat je zien in het verkeer!!!
Ook dit jaar doen wij mee met de flitscampagne.
Wij willen tijdens deze donkere periode ons laten zien in het verkeer.
Daarom dragen wij dan ook ons fluohesje.
En met de fluo armbandjes, die we kregen van CM, vallen we nog meer op.













 We controleerden ook of de fietsen wel in orde zijn:
     - Branden de lichten?
     - Zijn de nodige reflectoren aanwezig?




Sinterklaasfeest: Trouwen juf Zoë en Piet ???
We maakten ons snel klaar voor het feest van Sinterklaas en misschien ook wel voor een
bruiloft.





Ongeduldig wachtten we op de Sint en zijn Pieten.












Daar zijn ze dan!



En ja hoor! Juf Zoë en Piet trouwden.



We dansten en vierden feest.




Sint was onze klas niet vergeten.
Kijk eens, wat een leuke spelletjes hij ons bracht.



En toen was het natuurlijk spelletjestijd!!










Dag Sint en Pieten! Tot volgend jaar!

Gaat het stoombootje van de Sint zinken of drijven?
Welke voorwerpen drijven? Welke zinken?
Laat ons dat maar even uittesten.




 
Met plasticine of klei maakten we het stoombootje van de Sint.
Spannend ... blijft het drijven? 












In dit bootje voelen Sint en Piet zich blijkbaar heel veilig.


Sint en zijn Pieten komen aan met de stoomboot.
Op het schip van de Sint zijn heel veel kamers.
Wij maakten met onze schoendoos voor iedere Piet een kamertje.
Eerst verfden we de muren.





 Daarna zorgden we voor de decoratie.










 Met de dozen bouwden we een echte stoomboot.



Voorleesweek
Vier leerlingen van het zesde leerjaar kwamen in onze klas een leuk verhaal voorlezen.
Ze speelden het verhaal ook mee met knuffels.
Iedereen heeft ervan genoten!
Proficiat jongens!







Uitstap speelgoedmuseum Mechelen

Het eerste en het tweede leerjaar brachten een bezoek aan het speelgoedmuseum.
In een workshop en na het zeggen van de juiste spreuk stapten we 'echt' in het schilderij van Breugel: de kinderspelen.




Daar ontdekten we heel wat oude spelen.






Na het bekijken, mochten we natuurlijk ook zelf spelen.













Tijdens de middag genoten we van onze boterhammetjes.





Daarna gingen op speurtocht in het museum.
We zagen enorm veel speelgoed: beren, poppen, lego, auto's, zelfgemaakt speelgoed uit andere landen, ....


















We mochten ook nog spelen met oude spelletjes.







En we maakten nog een laatste wandeling door het museum.















Het was een leuke, geslaagde dag!




Oorlog in ons dorp.
In ons dorp gingen we op zoek naar monumenten uit WO I.
We ontdekten: het kruis van Valeriaan van de Kerckhove d'Hallebast
                        het graf van Valeriaan op het kerkhof van Betekom
                        het monument voor de gesneuvelden aan de kerk.




Een kleine boomkwekerij in onze klas.
We plantten: een wilde kastanje, een tamme kastanje, een beukennootje, een hazelnoot, 
een okkernoot en eikels.
En nu maar hopen dat er snel boompjes tevoorschijn komen.















Eefje Donkerblauw
De juf las de kamishibai-versie van het boek 'Eefje Donkerblauw'.
Eefje leerde ons kleuren mengen. 
Door te mengen toverden we oranje, groen en paars tevoorschijn.
Nadien schilderden de meisjes 'Eefje Donkerblauw' en de jongens 'Koning Goudgeel'.
























Halloween!
Een heksje zit opgesloten in een donkere kamer. Ze hangt vast aan een cijferslot.
Als de leerlingen alle opdrachten juist uitvoeren, krijgen ze cijfers.
Met die cijfers kunnen ze het cijferslot openen. 
Kunnen wij haar bevrijden? 

Opdracht 1: Zet de pompoenen in de juiste volgorde!




 Sommige opdrachten waren goed verstopt.


 Opdracht 2: Hoeveel keer hoor je 'halloween' in het lied? Tellen maar!






Opdracht 3: Hoeveel puzzelstukjes ontbreken in elke puzzel?





Opdracht 4: Wikkel drie leerlingen in met WC -  papier. Maak er echte mummies van.











Opdracht 5: Welk cijfer heb je een donkerblauwe kleur gegeven?




Klopt  de cijfercode? Kunnen we het heksje helpen?



Spannend!!! Ja, hoor! De cijfercode klopt en de tweedeklassers hebben de heks
kunnen bevrijden.



Hoekenwerk: Herfst









Doe-bord.
Na de uitleg van de juf werken we onze taken af.
We kijken goed op het bord wat we moeten doen.
Vandaag is ook juf Evelien er. We snijden pompoen om lekkere soep te maken.

















 Mmm... lekkere pompoenensoep!




 Leuk geknutseld voor Halloween!




Oktober: Fairtrade
Dit jaar wordt onze gemeente Betekom-Begijnendijk een fairtrade gemeente.
In onze klas proberen we daarom heel wat te leren over de eerlijke handel.
We bekijken een filmpje over "Wat is dat eigenlijk, fairtrade?"
Natuurlijk proeven we ook wat producten: chocolade en bananen.
En we zingen en dansen op het fairtrade lied.










































Scholenveldloop!
Tijdens de scholenveldloop zetten we weer onze beste beentjes klaar.
We warmden ons eerst op.
Met de steun van de supporters renden we zo hard we konden naar de eindstreep.
Proficiat aan alle deelnemers!
Een pluim voor onze twee winnaars!!!


















Aan tafel!
Wij leerden enkele goede tafelmanieren: Handen gewassen?
                                                                 Eet met je mondje toe.
                                                                 Geen ellebogen op tafel.
                                                                 ...
Daarna pasten we deze regels toe in een toneeltje.


 




  We kleurden onze placemat.






Om de servetring te knutselen hadden we een hamer en doorslag nodig. 















De servetten vouwen hoorde er natuurlijk ook bij. 






Muzo: Verrassende plekjes in de klas!
Door middel van een 'koker' leren de kinderen 'anders' naar de ruimte kijken waarin ze zich bevinden. Zo leren ze oog hebben voor details.
















Wat ze waargenomen hebben, geven ze daarna weer in een tekening.




 De kinderen illustreren hun tekening met een zelfgeschreven versje.






Onze klasbibliotheek!
In onze klasbibliotheek zitten heel wat boeken: leesboeken, strips, informatieve
boeken, gedichten ...
Wij kiezen zelf onze boeken en lezen er dagelijks in.











Franciscus van Assisi?
Franciscus bewonderde de natuur.: de bloemen, de bomen, de zon ...
Hij hield ook heel veel van de dieren.
Met onze stokpoppen speelden wij het leven van Franciscus en de dieren na. 








Strapdag!
Op 22 september is het strapdag.
Dan gaat de auto aan de kant en komen de kinderen al stappend of trappend naar school.
Met de strapdag ijveren we voor veiligere en meer duurzame verplaatsingen naar school.
We leerden het straplied en met de ganse school lieten we het horen en zien.






Meester op de fiets kwam ook langs. Hij gaf fietsvaardigheidstraining.
En dat lukte al prima.































 Na de middag deden we nog een hoekenwerk.
Maak met de verschillende onderdelen een fiets.


Maak een voertuig dat kan rijden.






Sleutelen met moeren en bouten.




Bekijk het filmpje: fietsen vroeger en nu.



Fietsbanden oppompen.






Welkom in de tweede klas!
Hallo, vandaag ben ik 'het kind van de dag' en mag ik mij voorstellen.
Ik vertel jullie iets meer over mijn knuffels, hobby, sport ...