L1A


In de tijd van overgrootmoeder...
We leren in de klas over de tijd van onze overgrootouders.  We gaan op zoek naar de verschillen en de gelijkenissen.
We gingen eerst een kijkje nemen op onze school : herkennen we aan de hand van foto’s van vroeger de verschillende plaatsen op onze school. 
Als voortaakje vroegen we aan de kinderen om aan de grootouders te vragen hoe zij schreven.  Hoe zag hun klasje eruit ?
Tijdens een hoekenwerk probeerde we verschillende materialen uit om te schrijven : inkt, ecoline, verf, glitterstiften, afwasproduct, …















Uitstap naar het speelgoedmuseum




We stapten letterlijk in het schilderij nadat we samen de toverspreuk zeiden !
Het was het schilderij van Pieter Bruegel ‘de kinderspelen.’




Daarna mochten we enkele van deze oude spelletjes zelf ook eens proberen.













Van al dat spelen kregen we natuurlijk honger.





Pas daarna gingen we kijken naar de kasten vol speelgoed. We konden onze ogen bijna niet geloven, drie verdiepingen vol speelplezier !










Toen was het eindelijk tijd om te spelen !











Na het spelen doken we de laatste keer nog eens het museum in !











We ontdekten daar ook een thaumatroop : we maakten dit reeds tijdens onze muzische les rond speelgoed.



Halloweenspel meters - peters en petekindjes

De groepjes












Het spel : doorschuifsysteem

1) ketting maken met pasta en halloweenfiguurtjes










2) dansen en bewegen op de M-kids : 'Halloween is mijn favoriete feest, dan ben ik verkleed in ...'






3) memory en voelspel : wie niet meteen durfde voelen wat er in de doos zat, mocht eerst naar een foto kijken van wat er in zat ! 








4) een tocht door het donker ... we dwalen rond in de kelder van de school ...









5) werken met gedicht : 'Ha ha, wij zijn heksen ...'








6) spookje leggen




7) 'snoepjes'  hmmm ...  maar wie krijgt het snoepje open zonder de handen te gebruiken ? En dan smullen maar ...















8) krijttekenen ... stap voor stap ... en er komen prachtige halloweentekeningen te voorschijn !











9) parcours met pompoenen afleggen












Week van het bos : BOSBELEVING samen naar de Molenberg !

Wij gingen met onze klas, L1b en onze meters en peters samen naar het bos !
Niet zo maar, maar anders dan anders !  In het bos werden we in groepen verdeeld en kregen we verschillende opdrachten.  We gebruikten al onze zintuigen om het bos beter te leren kennen. We luisterden naar de geluiden in het bos, we voelden aan de verschillende bomen, we zochten de dikste boom, we keken naar kriebelbeestjes,…
We maakten ook een kunstwerk met materialen uit de natuur, we maakten zelf een regen van bladeren en we speelden het spel ‘nootje leggen’ (zakdoek leggen).


Het was een leerrijke, maar vooral een heerlijk leuke tijd samen in het bos !

















































Normaal gezien werken we op onze school om de twee jaar rond fair trade.  Maar dit schooljaar zetten we eerlijke handel extra in de verf !  Onze gemeente Begijnendijk – Betekom wordt namelijk een fair trade gemeente.
We werken in de klas tijdens verschillende leergebieden rond wereldburgerschap en eerlijke handel :
-        we maken zelf een bal met restmateriaal,
-        we volgen een lesje schrift in een klasje in ons tuinhuis,
-        tijdens het muzikaal pak leren we heel wat over fair trade aan de hand van muziekfragmenten, korte filmpjes en kleine proeverijtjes,
-        we gaan op zoek in de supermarkten rond onze school naar fair trade-producten.
De kinderen komen zo heel wat te weten over eerlijke handel en wereldburgerschap, we proberen hen te motiveren om ook fair trade-producten te kopen ! 
Doen jullie, mama’s en papa’s ook mee ?



































































Vandaag namen we deel aan de jaarlijkse scholenveldloop !
Om 9u10 mochten onze meisjes de spits afbijten.  Zij stonden stipt op tijd klaar aan de start !
Even aftellen… En toen werd het startschot gegeven.
Even later was het aan onze jongens.  Ook zij stonden te popelen om te vertrekken.
Bedankt aan alle grote en kleine supporters : we vonden het heel fijn om zoveel volk rond ons heen
te hebben om voor ons te supporteren !
Bravo ook voor alle deelnemers !  Zij hebben echt hun best gedaan !  450 m is al een hele afstand voor hen !


Terug op school gingen we niet meteen naar de klas !  Eerst deden we de broodnodige boodschappen op de toilet, daarna dronken we van ons flesje water en aten we onze wafel of peer op !



Het museum van mezelf


Deze week brachten alle kinderen van het eerste leerjaar spulletjes mee die wat meer vertellen over zichzelf. Daarmee richtten ze op het einde van de week een heus museum in. Wij mochten een bezoekje brengen aan hun museum.























Op 22 september hield de lagere school traditiegetrouw hun jaarlijkse verkeersdag.

De kinderen van het eerste leerjaar keken er echt naar uit !  Er stond dan ook heel wat op het programma :

-      leren oversteken met de hulp van bereidwillige mama's en een papa
-      op pad met de monstertjes Grijsje en Hieha (de monstertjes uit onze W.O.- 
       methode) die helemaal niets kennen van het verkeer
-      een heus fietsparcours met de hulp van ‘de meester op de fiets !'

Gelukkig waren de weergoden ons goedgezind en kon alles zoals gepland doorgaan.  We leerden heel wat bij op deze bijzonder boeiende dag !




































Samen met de begeleider van SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) deden we een hele reeks oefeningen om onze behendigheid te oefenen.
Het eerste deel bestond uit oefeningen waarbij we niet fietsten, maar waarbij we met onze fiets aan de hand moesten stappen.  Kunnen we ons stuur vasthouden met één hand, met één hand op het zadel,… ?  















Voor het tweede deel trokken we onze fluo-vesten en helmen aan.  Eindelijk mochten we fietsen !  Kunnen we op een rechte lijn fietsen ?  Slalom rijden ?  Afwisselend linker- en rechterhand in de lucht steken ?




















Tijdens onze eerst beeldende muzische activiteit leerden we Andy Warhol kennen.  Hij was een kunstenaar die experimenteerde met kleuren en beelden.  We namen een kijkje tussen zijn werken en maakten zelf een kunstwerk !

Hiervoor stonden we zelf model !  Herkennen jullie ons ?
































Niet alleen in de namiddag werken we in onze hoeken, ook in de voormiddag werken we in verschillende hoeken aan onze werkjes !  Zo leren we zelfstandig een taakje tot een goed einde te brengen !   Hierbij enkele sfeerbeelden !













Tijdens de gezonde week proefden we van zuur, zoet en bitter fruit !  We mochten ook even iets zout proeven.  Zo leerden we de verschillende smaken kennen !




We knutselen samen met onze meters en peters een bladwijzer voor in onze schoolagenda !













Zoals elk schooljaar krijgen onze eersteklassers een meter of een peter van het zesde leerjaar.  Zij helpen ons bij heel wat :
- ze schrijven onze agenda in tot Kerstmis
- ze helpen ons in de eetzaal : waar moet ik zitten ? waar neem ik mijn drinken ?
- op verschillende momenten doorheen het schooljaar doen we verschillende activiteiten samen : spel, knutselen, lezen, ...

Een hele boterham zoals je kan merken.


En dit is zeker nog niet alles !